Een enorme legpuzzel. Zo omschrijven Bram Hansen, directeur van Autobedrijf Hansen, en Bastiaan Suurenbroek, verkoopadviseur van Fuchs Service Equipment, de nieuwe inrichting van de werkplaats van het Venrayse autobedrijf. De nieuwe werkplaats was maar een onderdeel van een enorme verbouwing, waarmee Hansen zijn bedrijf toekomstbestendig maakt. Want: “Wie niet investeert, dooft langzaam uit.”
De fonkelnieuwe Autopstenhoj bruggen in de werkplaats van Autobedrijf Hansen verspreiden nog een aangename geur van verse lak. Net als de haspelkabinetten boven de bruggen, voor aanvoer van perslucht en vloeistoffen, is alle equipment in een fraaie, matzwarte coating gehuld. “Daar gaan de jongens niet harder van werken, maar het past mooi bij de uitstraling van ons pand. En bij de gereedschapswagens van Sonic”, legt Bram Hansen uit. “Het is nu nog even een kwestie van de puntjes op de i zetten, uitvinden waar alles het handigst staat, maar dat zijn details. Met de nieuwe werkplaats kunnen we weer jaren vooruit en kunnen we de capaciteit van ons bedrijf optimaal benutten.”
200 occasions
En dat laatste is belangrijk, benadrukt Hansen. “Alleen met een zo efficiënt mogelijk ingerichte werkplaats kunnen we onze capaciteit benutten. Ga maar na: we hebben altijd meer dan 200 occasions op voorraad. Er komen wekelijks nieuwe auto’s binnen. Achter de verkooporganisatie is een heel leger aan mensen en equipment nodig om dat allemaal mogelijk te maken. Daarom moet de productiviteit in de werkplaats hoog zijn, anders haal je die aantallen niet. En we onderscheiden ons van de concurrentie door elke auto tot in de puntjes perfect af te leveren, inclusief een grondige detailing.”
Bekijk ook
Stap voor Stap: werkplaats inrichten bij Porsche Centrum Rotterdam
Autobedrijf Hansen scoort met Kia
Duidelijk, efficiëntie heeft Hansen net zo hoog in het vaandel staan als kwaliteit. Het bedrijf is sinds 1993 gevestigd aan Keizersveld 2 in Venray. Roland Hansen, de vader van Bram, begon als Nissan-dealer. Later kwam er Skoda bij. Met die merken moest het bedrijf noodgedwongen stoppen, er werd overgestapt naar Opel. “Dat paste niet bij ons”, zegt Bram Hansen. Sinds 2016 wordt daarom samengewerkt met Kia-dealer VDNS. Onder de naam VDNS Hansen is het bedrijf Kia-dealer voor de regio Venray. Met succes: sinds 2016 kreeg Hansen elk jaar het predikaat European Kia Dealer of the Year.
De autotechnici werkten voorheen in een 28 jaar oude werkplaats, met vijf hefbruggen en op veel te weinig vierkante meters, zegt Hansen. “Het was te klein, verouderd en de routing niet optimaal.” Daarom ging het bedrijf in de eerste week van oktober op de schop. “We konden 4.000 vierkante meter extra in gebruik nemen. Dat hebben we eerste helemaal verhard, zodat we onze occasions kwijt konden. Daarna is het hele pand van zijn ingewanden ontdaan, en zijn we vanaf de fundering opnieuw begonnen.” Daarbij behield Autobedrijf Hansen zijn eigen identiteit, in uitstraling en inrichting. Geen Kia-keurslijf dus, maar een eigen stijl. “Kia zag in dat die eigen identiteit belangrijk is voor ons bedrijf. We ontlenen ons succes daaraan, en dat straalt ook af op Kia.”
Tijdelijk onderkomen
Een geluk was dat het autobedrijf tegenover Hansen, een voormalige Citroën-dealer, leeg stond. Dat is één van de acht dealerbedrijven die in de afgelopen zes jaar in Venray verdwenen zijn volgens Hansen. Sommigen daarvan zijn overgenomen, anderen zijn gewoon gesloten. Een duidelijke trend volgens Hansen. Wie niet kan of wil investeren, belandt in een neerwaartse spiraal. Technici verlaten het bedrijf, daardoor kun je je klanten niet meer bedienen en uiteindelijk gaat onvermijdelijk het licht uit.
Voor Hansen was het een geluk. “In de werkplaats van het lege bedrijf stonden de bruggen nog, dus tijdens de verbouwing konden we gewoon volop doordraaien. Dat was echt een uitkomst.” Niet dat de verbouwing daardoor minder hectisch was. “We hebben ontzettend lange dagen gemaakt en het was keihard werken om de zaak door te laten draaien, en ondertussen ons pand te verbouwen. Maar we draaiden supergoed, dus dat gaf ook weer veel energie.”
Die energie kon Hansen wel gebruiken. Behalve het buitenterrein en de werkplaats, die door een aanbouw ongeveer verdubbelde in omvang, werden ook de showroom, kantoren, de kantine en het magazijn vernieuwd, werd voorzien in een nieuwe, overdekte afleverruimte én een wasstraat. Voor het leveren van de equipment werd de expertise van Fuchs Service Equipment ingeschakeld, Brekupa tekende voor de inrichting. Waarom Fuchs? “Hier in de buurt hebben twee collega-bedrijven onlangs vernieuwd, zij kozen voor Fuchs. Wat ik daar zag, beviel me. Bovendien is Fuchs een familiebedrijf, net als wij. Op een beurs hebben we op de stand van Fuchs alle equipment goed kunnen bekijken. Het totaalplaatje klopte voor ons: de kwaliteit, de prijs, het contact…”
Tien keer Autopstenhoj
Aanvankelijk heeft Hansen zijn zinnen gezet op bruggen van Nussbaum. “Maar die waren voor deze werkplaats niet ideaal”, zegt Bastiaan Suurenbroek van Fuchs. “De uitlijnbrug van Nussbaum die wij toen aanboden was 5 meter lang, met wielvrij-systeem kwam dat neer 4,70 meter. In deze werkplaats heb je te maken met een Kia Picanto, maar ook met een kolossale EV9. Dus heb je veelzijdige bruggen nodig.”
Op advies van Fuchs koos Hansen voor Autopstenhoj: twee rijbaanbruggen, twee tweekolomsbruggen en zes schaarhefbruggen. De keuze voor de kleine dorpelschaarhefbruggen werd volgens Bastiaan Suurenbroek van Fuchs vooral ingegeven door de ruimte in de werkplaats. “Het grote voordeel van die bruggen is dat je ze relatief dicht op elkaar kunt plaatsen, dat was de beste oplossing voor deze werkplaats.”
De tweekolommers zijn volgens Hansen ideaal voor auto’s met weinig grondspeling en voor EV’s, als je aan de accupakketten moet werken.
In totaal zijn er zeven elektrische overheaddeuren in de werkplaats, die daardoor overdadig in daglicht baadt. Cruciaal voor de inrichting was dat je via elke deur bij een brug moest kunnen komen, zonder auto’s te hoeven verplaatsen. “Dat was af en toe echt centimeterwerk”, zegt Bastiaan Suurenbroek van Fuchs. “Door alle bruggen 5 centimeter op te schuiven, wonnen we weer ergens een halve meter.” Nu kan een auto vanaf de remmentestbank probleemloos doorrijden en kiezen tussen twee bruggen, links en rechts.
Zelf uitlijnen
Eén van de blikvangers in de werkplaats is de Hunter HawkEye uitlijner. Uitlijnen werd voorheen vijf tot tien keer per week uitbesteed, maar de nieuwbouw werd aangegrepen om alle ‘missing links’ in de werkplaats in te vullen. Waarom Hunter? “Ik heb helemaal geen verstand van uitlijnmachines, en de HawkEye snapte ik meteen”, lacht Hansen. “Bovendien werken hier in de buurt meerdere bandenspecialisten met deze machine, en die zijn er vol of over.” Hansen nu ook: de eerste uitlijning die het bedrijf zelf deed, bij een Kia Venga, verliep probleemloos.
Het gereedschap en alle opbergsystemen zijn geleverd door Sonic (“goede prijs/kwaliteitverhouding, mooie uitstraling”), de testapparatuur is van Bosch, Autocom en natuurlijk Kia. Lang getwijfeld werd over de gloednieuwe Christ wasstraat, die aan de werkplaats vast zit. “Daar hadden we ook een extra brug kunnen zetten. Maar wat de doorslag gaf, was dat het hele bedrijf profiteert van de wasstraat. Niet alleen om auto’s die we inruilen grondig te reinigen, maar ook om klantenauto’s na een beurt netjes gewassen mee te kunnen geven. Iedereen maakt er gebruik van, de technici, de detailers, de in- en verkopers… Voor klanten is het een stukje extra service dat we kunnen bieden.”
Concurreren om technici
De monteurs komen in de werkplaats niks tekort. Nieuwe equipment, goed gereedschap, tablets met Wincar garagesoftware… “Niemand werkt hier nog met papier”, zegt Hansen. Er is vloerverwarming, luchtverwarming, een fraaie, gecoate vloer met anti-sliplaag, én een goede geluidsinstallatie. De technici kunnen die eventueel bedienen via hun eigen Spotify-account, maar om de lieve vrede te bewaren klinkt gewoon muziek ‘van de radio’ uit de vele speakers.
Net zoals Hansen zich met de kwaliteit van zijn auto’s en service wil onderscheiden naar klanten toe, doet hij dat nu ook richting het personeel in de werkplaats. “Hoeveel bedrijven kunnen technici een werkplek bieden met de nieuwste equipment en gereedschappen? Superbelangrijk, want als werkgever kan ik alleen concurreren met omgeving en sfeer”, weet Hansen. Daarbij helpt ook de nieuwe, superdeluxe kantine voor het personeel.
Wie de tevreden gezichten in de werkplaats ziet, kan alleen maar tot de conclusie komen dat Hansen ook die concurrentieslag wint.